Sparetips, del III – Struktur og kontroll

pexels-photo-164592

Januar er måneden for å starte med nye, gode vaner, og for mange betyr det å stramme inn livreima (i økonomisk forstand, selv om mange også ønsker å stramme inn den bokstavelige livreima).

Jeg har tidligere skrevet om hvordan du kan spare på mat og fortsatt spise godt ved hjelp av gode handlevalg og smart oppbevaring. Her kommer noen tips til hvordan du kan ha struktur når du handler og holde kontroll på bunnlinja. Buckle up, baby – dette er spenstige greier!

Den fryktede ukeshandlingen
Det mest åpenbare og viktigste tipset av alle for å holde matkostnadene nede, har du sikkert hørt en million ganger før: ukeshandling. Sett opp en middagsmeny for uken, skriv en liste over ingrediensene du trenger til det, spe på med det du måtte trenge av pålegg, frukt osv. og bruk en time når du har mulighet på å få handlet inn alt. Det er virkelig den beste måten å spare penger (og tid) på, men det krever kontroll og planlegging. Faktisk såpass mye kontroll og planlegging at dette punktet trenger underpunkter.

  • Gå gjennom kjøleskapet og fryseren for å se hva du har liggende. Legg opp til middager der du kan bruke ingredienser du allerede har. Se hva som må spises opp i løpet av den kommende uken, og prøv å få brukt det opp slik at det ikke må gå i søpla.
  • Ikke gå på butikken med tom mage. Alt ser godt ut når man er sulten, og da plukker man fort med seg helt unødvendige (og ofte usunne) matvarer.
  • Liste, liste, liste. Du skrive liste. Og ikke en sånn liste hvor det står hva dere skal ha til middag, for eksempel ”spaghettisaus”. Du kommer ikke til å huske hva du har til spaghettisausen fra før av når du står i butikken. Skriv hver ingrediens og antall/vekt av den.
  • Hold deg til listen! Det skal gode grunner til for å gå vekk fra listen. Hvis det er kjempetilbud på noe du pleier å bruke mye av og som du har plass til i fryseren eller tørrskapet, så kjør på. Bortsett fra det, følg listen slavisk.
  • For at du ikke skal måtte dra innom og kjøpe brød i løpet av uken, bør du kjøpe brød som du skiver opp i brødskjæremaskinen i butikken og legger i fryseren slik at du kan dra opp de skivene du trenger. Å stikke innom butikken for et brød vil fort ødelegge effekten av ukeshandlingen. Fristelser står ved kassen av en grunn, og den beste måten å ikke falle for fristelser på er å unngå dem fullstendig.
  • Når du ukeshandler er det viktig å sjekke utløpsdatoen. Det er bortkastet å ukeshandle hvis du må kaste maten du har kjøpt fordi den har blitt dårlig i løpet av uken. Dette har jeg brent meg på mang en gang, og er altså så utrolig irriterende.
  • Pakk varene ned gruppevis. Hvis du grupperer matvarene i tørrvarer, frysevarer, kjølevarer, frukt og grønt osv., holder de forskjellige matvarene bedre på temperaturen og er mye raskere og enklere å sette på plass når man kommer hjem.

Kontokontroll
Ha en egen matkonto med tilhørende kort. Det er så mye enklere å få oversikt over hva du bruker på mat når alt går fra én konto. Knytt Trumf eller annet fordelsprogram til kontoen din, så sparer du ekstra hver gang du handler.

Tallknusing
Til slutt kommer noe så tørt og kjedelig som regnskap og budsjett. Jeg er gift med en økonom, og har en kjempefordel der. Han lager oversikter og grafer som viser forbruket vårt måned for måned, slik at jeg kan holde oversikt (han er ikke verdens største tørrpinn altså, selv om det høres litt sånn ut basert på dette punktet). Det er noe veldig tilfredsstillende, i all sin nerdethet, å se at matkostnadspilen går nedover. Men det er ingen som forventer at du skal lage din egen graf. Bare få litt oversikt over hva du bruker i dag, og sett deg et realistisk mål. Bruk en referansekalkulator hvis du trenger litt hjelp, for eksempel denne fra Smarte penger.

Screen Shot 2017-08-04 at 19.49.39

My man makes a mean graph!

Dette var siste del i min guide til matsparing. Jeg håper du har fått noen gode tips til hvordan du kan spare på mat, og fortsatt spise godt!

Legg igjen en kommentar