Sparetips del II – Smart oppbevaring

Jeg fortsetter min guide til hvordan du kan spare penger på mat uten at det går på bekostning av smak! Del I finner du her.

Fryseren er din beste venn
Et viktig tips når du skal redusere matbudsjettet, er å ha en fryser. Fryseboks i kjøleskapet funker greit for mat som skal oppbevares over kort tid, men dersom du skal være skikkelig doomsday prepper, må du ha en real dypfryser. Det koster litt og tar en del plass, men det er helt utrolig hva du kan spare på å fylle opp fryseren hver gang det kommer et godt tilbud på mat som du vet du kommer til å trenge. For at frysetipset faktisk skal ha en positiv effekt, må du selvfølgelig bruke frysevarene dine.

Hamstring
Gode tilbud er gull verdt, så lenge du kjøper ting med lang holdbarhet og som du faktisk har bruk for. Hermetikk er alle tiders, tørket pasta, ris og bønner likeså, og kjøtt er, gitt at du har en fryser, strålende å kjøpe på tilbud.

tomater på salg

Jeg bruker ofte de rå pølsene fra Jacobs i matlaging, da de er av god kvalitet, halvsunne (for pølser å være) og tilfører masse smak til mange forskjellige retter, og er derfor uvurderlig når man skal lage noe enkelt. Men de er svindyre (nesten 60 kroner for under 300 g pølse), i hvert fall på Meny der jeg kjøper dem. Men en gang i blant får du dem på 3 for 2-tilbud, og det reduserer prisen pr pakke til 40 kr. Da kjøper jeg gjerne et dusin pakker og fyller fryseren.

Kylling kommer ofte på salg, selv de av god kvalitet, når du kjøper dem hele. Det samme gjelder større stykker annet kjøtt. Del opp, pakk stykkene godt inn og sleng det i fryseren. Du kan faktisk få to kyllingbryst, to lår og en skrott til kraft til en hundrings. Cheap as chips!

rå kylling delt

En liten oppfordring mens jeg er inne på temaet kjøtt: Av hensyn til miljø og dyrevelferd, men også av hensyn til økonomi og helse, mener jeg at vi må gå litt tilbake til våre røtter som landbruksnasjon, der hele familien delte en kotelett på søndager. OK, det er kanskje å ta litt hardt i, men det er faktisk ikke nødvendig å pøse på med kjøtt for å få en god middag. Kjøp heller ett eller to kyllingbryst av god kvalitet hvor kyllingen har levd et liv i relativ sus og dus, enn en 700 grams pakning med fileter fra stressa kyllinger. Det smaker bedre og det føles bedre. Skjær brystet opp i tynne skiver og del broderlig på det. Så fyller du resten av tallerkenen med andre godsaker.

Krafttak
Kraft er sånn jeg vet jeg burde lage ofte, men som jeg dessverre ikke er så flink til. Ambisjonen er å få laget noen liter i måneden. Poenget er i hvert fall at hvis du samler opp litt grønnsaksavskjær eller hvis har du noen slappe stilker selleri, noen gulrøtter du ikke kommer til å bruke til noe annet og et par løk, da har du grønnsakskraft! Sleng med en kyllingskrott fra søndagsmiddagen eller et kjøttbein eller to, og du har en god kjøttkraft. Perfekt til supper! Det må riktignok koke en stund, men du behøver ikke å henge over gryten. Bare skum litt av toppen en gang i ny og ne.

mørk kyllingkraft

Det føles kanskje ikke som om du bruker så voldsomme summer på kraft i løpet av et år, og det kan nok stemme. Men buljongterninger og billig kraft er fulle av salt, og smaker helt ærlig ikke spesielt godt. Lager du kraft av det du har liggende som ikke kommer til å bli brukt til noe annet, er det på et vis helt gratis! Og du slipper den dårlige samvittigheten ved å kaste mat. Reduserer du kraften litt ekstra, kan du fryse det i isterningsposer eller -brett og hente frem noen terninger neste gang du skal lage en saus, suppe eller noe annet som har behov for litt ekstra krefter.

Håper du har fått noen gode tips til oppbevaring av maten. Del III handler om lister, tall og økonomi – oh my!

 

 

Legg igjen en kommentar